Social Icons

dinsdag 3 maart 2015

How to - beginnen met hardlopen


Hey allemaal! Hardlopen is tegenwoordig helemaal weer 'in'. Een halfjaar geleden begon ik er ook aan, samen met mijn zus. Ondertussen heb ik al wat aantal kilometers gelopen en vind ik het erg leuk! Om mij heen hoor ik steeds vaker 'ik wil echt beginnen met hardlopen!!', maar meestal weten ze dan niet hoe ze moeten beginnen.. Dus hierbij, mijn tips!


1. Ga je alleen of heb je een hardloopmaatje?
Ik begon samen met mijn zus, en dat heeft me heel erg geholpen. We hadden het zelfde niveau, bouwden het samen op en het was gewoon heel gezellig. Je kan natuurlijk ook in je eentje gaan hardlopen, dan zou ik vooral het hardloopprogramma Evy aanraden (zij praat veel, is wel gezellig haha). Maar met zijn twee├źn vond ik het in het begin veel leuker dan in mijn eentje! 

2. Stel je doel
Waarom wil je eigenlijk hardlopen? Doe je het omdat je wil afvallen, of omdat je fitter wil worden? Ik zelf heb een hekel aan sport, dus ik deed verder ook niet aan beweging. Maar op een gegeven moment dacht ik; ik moet eigenlijk gewoon gaan bewegen. Hardlopen is echt de goedkoopste sport die je je maar kan bedenken. Het kan overal, wanneer je maar wil en het kost je (bijna) geen cent. Voor hardlopen hoef je niet naar de sportschool of naar een sportvereniging, je kan het letterlijk overal uitvoeren. Daarom voor mij de keuze hardlopen.
Je kan eventueel jezelf ook een cadeautje geven. Stel, jij wil binnen 3 maanden 5 km aan een stuk door kunnen rennen. Als je afspreekt met je jezelf een nieuwe tas cadeau geeft (of iets anders, wat je wil) als het lukt, dan is dat al een grote motivatie!



3. Zoek je hardloopprogramma
Naar mijn mening is het moeilijk om te beginnen met hardlopen zonder enige regelmaat. Lijkt me onmogelijk. Mijn zus en ik zijn begonnen met Evy; een Belgisch hardloopprogramma. Evy bestaat uit een soort schema, maar dan in podcast-vorm. Er zijn 30 lessen, en Evy sleept je door elke les heen. Zij vertelt je wanneer je moet gaan hardlopen (lopen) en wanneer je moet gaan wandelen. Het niveau is voor sommige mensen heel hoog, maar sommige mensen kunnen het ook makkelijk aan. In het begin zal je waarschijnlijk veel spierpijn hebben (wij lazen dat sommige mensen niet meer konden lopen na de eerste les), maar daar moet je even doorheen.

4. Zet je ernaar toe
Oke, dus je wil gaan hardlopen! De stap van nooit bewegen - naar hardlopen is ontzettend groot. Mijn zus en ik begonnen met Evy, en dat viel zeker niet mee! In het begin zijn die twee minuten rennen veel te lang, en de twee minuten pauze veel te kort. Maar als je eenmaal een paar keer hebt gerend, structuur houdt en je merkt dat je steeds beter wordt, wordt het hardlopen steeds leuker! 

5. Maak tijd voor hardlopen
Het is wel belangrijk dat je je aan het schema houdt. Als je steeds een paar dagen skipt, schiet het natuurlijk niet op. Vooral in het begin is het belangrijk dat je de basis goed te pakken hebt, heb ik zelf gemerkt. Doordat ik in het begin om de dag ging hardlopen, heb ik nu een hele goede basis! Mijn zus en ik wilden zo min mogelijk skippen omdat we bang waren dat onze conditie achteruit ging. Het is belangrijk dat je er een beetje regelmaat in houdt!


6. Schaf de juiste schoenen aan
Dit lees je waarschijnlijk overal - maar het is heel belangrijk! Mijn eerste lessen van Evy begon ik op allstars. Slechtste wat je kan doen. Je kan beter even de Scapino inlopen en daar een paar hardloopschoenen kopen in de juiste maat. Dan ben je niet meer kwijt dan 30 euro, en ren je je voeten niet kapot. Als je niet op de juiste schoenen loopt heb je binnen no-time een blessure. 
Verder kan je hardlopen in de meest non-fashionable outfit doen. Een joggingbroek, een oud tshirt en een eventueel vest. Alleen zou ik goede schoenen zeker aanraden!
Ik zelf vond nike schoenen in de uitverkoopt. Later heb ik betere schoenen gekocht, toen ik wist dat ik het wel zou volhouden.

7. Volhouden!!
Als je conditie niet meewerkt en je houdt de les niet vol, is het beter om de les de volgende keer opnieuw te doen dan verder gaan naar de volgende les. Laat je ook niet ontmoedigen door andere mensen, die 10 km binnen 50 minuten rennen. Zij begonnen ook net zoals jij onderaan! 
Toen mijn zus en ik Evy hadden afgerond, kwamen we in een soort van dipje. Mijn tip is om je vooral in te schrijven voor hardloop wedstrijden, en je zo te laten motiveren. Zo heb ik al twee wedstrijden ingepland, ik heb geen excuusjes meer!

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen. Succes! 

X Jennifer


Share:

3 opmerkingen

  1. Goede tips! Ik hardloop liever met iemand en met goed weer. Dus ik moet nog even wachten haha.

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tips!
    Ik heb het ook een paar maanden geleden een tijdje gedaan, maar daarna kreeg ik ineens geen zin meer en ben ik ook niet meer gegaan. Met dit mooie weer krijg ik ook weer helemaal zin om te beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen

© YCBWU | All rights reserved.
Blogger Template Crafted by pipdig